Πέμπτη 23 Φεβρουαρίου 2012

Η ανάπτυξη ενός συστήματος αποκεντρωμένης διαχείρισης των απορριμμάτων στην περιφέρεια Στερεάς – μια πρώτη προσέγγιση σχεδιασμού και κόστους



Οι αρχές της αποκεντρωμένης διαχείρισης και οι διαφορές της από τις κυρίαρχες φιλοεργολαβικές επιλογές

Η πρόταση της αποκεντρωμένης διαχείρισης των απορριμμάτων στηρίζεται στις βασικές αρχές της εγγύτητας και της μικρής κλίμακας, που αποτελούν απαραίτητη προϋπόθεση μιας οικονομικής και φιλοπεριβαλλοντικής διαχείρισης, σε όφελος των πολιτών και της κοινωνίας και:


·         Υιοθετεί και ενσωματώνει, στην πράξη, τις διεθνείς εμπειρίες και τις καλές πρακτικές, συμπεριλαμβανομένης και της ιεράρχησης στη διαχείριση, που εισάγει η οδηγία 2008/98/ΕΕ (πρόληψη, επαναχρησιμοποίηση, ανακύκλωση, ανάκτηση, ασφαλής εναπόθεση), με την απαραίτητη διευκρίνιση ότι η μετάβαση σε οποιαδήποτε βαθμίδα της διαχείρισης προϋποθέτει τη χρήση και την εξάντληση των δυνατοτήτων των προηγούμενων βαθμίδων.
·         Ικανοποιεί πάγιους (και ανεκπλήρωτους) στόχους όλων των σχεδιασμών διαχείρισης απορριμμάτων, για μείωση της παραγωγής αποβλήτων και διαλογή στην πηγή καθαρών ανακυκλώσιμων και βιοαποδομήσιμων υλικών.
·         Μεταφέρει το κύριο πεδίο των δραστηριοτήτων στο τοπικό επίπεδο, με σκοπό τη δραστική μείωση της ποσότητας των απορριμμάτων, που έχουν ανάγκη επεξεργασίας ή τελικής διάθεσης σε χώρους ταφής.
·         Αποσκοπεί στη μέγιστη δυνατή ανάκτηση υλικών (μέσω της επαναχρησιμοποίησης, της διαλογής στην πηγή, της ανακύκλωσης και της κομποστοποίησης) και τη διάχυση των ωφελειών που προκύπτουν στους δήμους και τους πολίτες.
·         Χρησιμοποιεί εγκαταστάσεις διαχείρισης μικρής κλίμακας και απλού μηχανολογικού εξοπλισμού, εύκολα διαχειρίσιμες από τους δήμους, οικονομικές στην κατασκευή και λειτουργία τους. Εγκαταστάσεις που δεν απαιτούν τεράστιες μεταφορές απορριμμάτων, είναι προσβάσιμες στους πολίτες και δημιουργούν νέες θέσεις εργασίας.
·         Μειώνει δραστικά τις ανάγκες σε χώρους υγειονομικής ταφής και διαφοροποιεί το προς ταφή υπόλειμμα, που θα τείνει να έχει χαρακτηριστικά αδρανούς υλικού.

Η πρόταση της αποκεντρωμένης διαχείρισης διαφοροποιείται ριζικά από τις κυρίαρχες επιλογές (και στην περιφέρεια Στερεάς), οι οποίες:

·         Προωθούν τη συγκεντρωτική διαχείριση, σε μία, δύο ή το πολύ τρεις κεντρικές εγκαταστάσεις, σύνθετες τεχνολογικά, υψηλού κόστους κατασκευής και διαχείρισης, χαμηλής απασχόλησης, ραμμένες στα μέτρα των μεγάλων οικονομικών συμφερόντων.
·         Υποσκάπτουν τις πολιτικές πρόληψης και ανακύκλωσης - κομποστοποίησης, αφού προϋποθέτουν τεράστιες ποσότητες σύμμεικτων απορριμμάτων, για να τροφοδοτούν σταθερά τις κεντρικές μονάδες επεξεργασίας. Ποσότητες που, εκτός των άλλων, θα πρέπει να μεταφέρονται σε τεράστιες αποστάσεις, επιβάλλοντας και ένα σύστημα αχρείαστων σταθμών μεταφόρτωσης και μεγάλων οχημάτων μεταφοράς.
·         Διευκολύνουν παράνομες διαδικασίες επιμόλυνσης των αστικών με επικίνδυνα βιομηχανικά απόβλητα, πρόβλημα ιδιαίτερα κρίσιμο για τα δεδομένα της περιφέρειας.
·         Αφήνουν ορθάνοιχτη την πόρτα στις επιδιώξεις ενεργειακής αξιοποίησης και καύσης.
·         Θα εκτοξεύσουν σε δυσθεώρητα ύψη το κόστος διαχείρισης, κατ’ επέκταση τα δημοτικά τέλη και θα μεγιστοποιήσουν  την περιβαλλοντική επιβάρυνση, λόγω πιθανής επιμόλυνσης και τοξικότητας των προϊόντων της επεξεργασίας.


Πως αναπτύσσεται η πρόταση της αποκεντρωμένης διαχείρισης στην περιφέρεια Στερεάς

Είναι προφανές ότι για τον προσδιορισμό και την οικονομοτεχνική περιγραφή της λύσης που θα επιλεγεί, καθώς και για την αναθεώρηση του ΠΕΣΔΑ στην οποία θα οδηγήσει, απαιτείται μελέτη σε περιφερειακό επίπεδο.  

Πρέπει ιδιαίτερα να επισημανθεί ότι στην περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας, και ιδιαίτερα στην άτυπη βιομηχανική ζώνη της Αν. Βοιωτίας - Χαλκίδας, υπάρχει οξύτατο πρόβλημα με την παράνομη διάθεση βιομηχανικών αποβλήτων, μεγάλες ποσότητες των οποίων καταλήγουν είτε σε ανεξέλεγκτους χώρους, είτε στους χώρους ταφής των Δήμων.

Η τοπική κοινωνία πρέπει να συμμετέχει άμεσα στον έλεγχο και τη διαχείριση των βιομηχανικών  αποβλήτων και οι λύσεις που θα προταθούν πρέπει να αποτελέσουν αντικείμενο δημόσιου διαλόγου αφενός και ειδικής μελέτης αφετέρου. Τέλος, απαραίτητη προϋπόθεση για την περιβαλλοντική εξυγίανση  και την προστασία της δημόσιας υγείας καθώς και της τοπικής οικονομίας, αποτελεί η χωροταξική οργάνωση των υφιστάμενων άτυπων βιομηχανικών ζωνών, η ένταξη των μονάδων σε οργανωμένους υποδοχείς και η θεσμοθέτηση των χρήσεων γης. Πρόκειται για μια τραγική έλλειψη και ολιγωρία της πολιτείας, που εκκρεμεί εδώ και δεκαετίες, προκειμένου να διευκολυνθεί κάθε ασυδοσία σε βάρος των περιοχών υποδοχής.

Στη συνέχεια, σε μια πρώτη επιχειρησιακή προσέγγιση της πρότασης αποκεντρωμένης διαχείρισης, θεωρούμε πως οι ενότητες, που μπορούν να αποτελέσουν μονάδες ολοκληρωμένης αποκεντρωμένης διαχείρισης αστικών απορριμμάτων, είναι οι υφιστάμενες 11 διαχειριστικές ενότητες της περιφέρειας, σύμφωνα με τον ΠΕΣΔΑ. Με τα υπάρχοντα γεωγραφικά και πληθυσμιακά δεδομένα, μπορούν να αποτελέσουν αυτοδύναμες ενότητες, που δεν θα έχουν ανάγκη διαπεριφερειακών υποδομών, στο βαθμό που θα λύσουν σχετικά σύντομα το πρόβλημα των υποδομών υγειονομικής ταφής των όποιων υπολειμμάτων τους.

Το αποκεντρωμένο σύστημα διαχείρισης, στην πλήρη του ανάπτυξη, θα περιλαμβάνει τα εξής επίπεδα και υποδομές:


1ο: Διαλογή στην πηγή

Στόχος: Μείωση των απορριμμάτων έως και 60%

Σύμφωνα με τον υφιστάμενο Περιφερειακό Σχεδιασμό προτεραιότητα στη διαχείριση απορριμμάτων αποτελεί η διαλογή στην πηγή. Επίσης σύμφωνα με την παράγραφο γ του άρθρου Β1, θεωρείται υποχρεωτική η διαλογή στην πηγή του οργανικού (βιοαποδομήσιμου) κλάσματος  με σκοπό την παραγωγή κόμποστ καλής ποιότητας

Χαρακτηριστικά:

·         Oι περισσότερες ενέργειες εφόσον χρηματοδοτηθούν, μπορεί να ξεκινήσουν να υλοποιούνται άμεσα, δεδομένου ότι δεν απαιτούν ειδικές μελέτες ή άδειες και περιγράφονται στον υφιστάμενο ΠΕΣΔΑ
·         Η κατανομή των ωφελειών και των θέσεων εργασίας γίνεται σε όλους τους Δήμους

1.1 Δραστηριότητες στο επίπεδο της κατοικίας, της γειτονιάς, του εργασιακού χώρου, των υπηρεσιών

Στο επίπεδο αυτό το βάρος το σηκώνουν οι ίδιοι οι πολίτες και οι φορείς, που όμως χρειάζονται την καθημερινή υποστήριξη και των δήμων. Με πληροφόρηση και ενημέρωση, με προγράμματα σε σχολεία και δημόσιες – δημοτικές υπηρεσίες και εγκαταστάσεις, με υλική υποστήριξη (διανομή μικρών κομποστοποιητών, σάκων για διαλογή και ανακύκλωση κλπ.), όσο και με την εξασφάλιση της υποδομής (κάδοι, «πράσινα σημεία»), που θα υποδέχεται το αποτέλεσμα αυτής της δραστηριότητας.

1.2. Δραστηριότητες διαλογής στην πηγή, σε επίπεδο δήμου

Περιλαμβάνουν, κυρίως:
·         ένα δίκτυο κάδων προδιαλεγμένων υλικών
·         ένα επαρκές δίκτυο «πράσινων σημείων», για τη συγκέντρωση υλικών που δεν μπορούν (και δεν πρέπει) να κατευθύνονται στους κάδους των προδιαλεγμένων
·         ένα σύστημα μεταφοράς

Το πρώτο δίκτυο πρέπει να έχει τη μέγιστη δυνατή πυκνότητα και να υποδέχεται ξεχωριστά τα οργανικά και το χαρτί (σε κάθε περίπτωση), το πλαστικό, το γυαλί και τα μέταλλα. Ο αριθμός των κάδων, αν, δηλαδή, θα είναι 3, 4 ή 5, εξετάζεται κατά περίπτωση. Εναλλακτικά, μπορεί να υπάρξει επιλογή μικρού αριθμού κάδων, που θα δέχονται τα προδιαλεγμένα υλικά σε συγκεκριμένες μέρες, όταν και θα γίνεται και η αντίστοιχη αποκομιδή. Πιο προσιτή φαίνεται η καθιέρωση 3 κάδων (οργανικά, χαρτί, και υλικά συσκευασίας κυρίως μέταλλο – πλαστικό - γυαλί), με την ταυτόχρονη ύπαρξη ενός τέταρτου κάδου για τα σύμμεικτα, που θα υποδέχεται ότι δεν μπορεί αντικειμενικά να διαχωριστεί ή και ένα, συνεχώς μειούμενο, «σφάλμα» του συστήματος.

Τα «πράσινα σημεία» πρέπει να είναι επιλεγμένοι χώροι, σηματοδοτημένοι, σε σημεία σταθερά, γνωστά και προσιτά στους πολίτες, που θα υποδέχονται όλα τα άλλα ρεύματα αποβλήτων, που ανήκουν στην κατηγορία των ανακυκλώσιμων (ηλεκτρικές και ηλεκτρονικές συσκευές, μπαταρίες, ελαστικά, ογκώδη αντικείμενα κλπ.), καθώς και προδιαλεγμένα υλικά από πολίτες, σχολεία, επιχειρήσεις κλπ.

Το σύστημα μεταφοράς περιλαμβάνει τα οχήματα μεταφοράς (κλειστά απορριμματοφόρα ή ανοιχτά φορτηγά) του περιεχομένου των κάδων και των υλικών που συγκεντρώνονται στα «πράσινα σημεία». Προορισμός τους είναι οι χώροι αποκεντρωμένης ολοκληρωμένης διαχείρισης απορριμμάτων (ΑΟΕΔΑ) της κάθε ενότητας.

Με την αποκέντρωση των εγκαταστάσεων, αναμένεται η εξάλειψη της ανάγκης για την ύπαρξη σταθμών μεταφόρτωσης απορριμμάτων (ΣΜΑ) και των αντίστοιχων οχημάτων μεταφοράς, που συμβάλλουν στην υποβάθμιση των χαρακτηριστικών των μεταφερόμενων υλικών.

Στο τέλος αυτού του κύκλου των δραστηριοτήτων, και σε ένα χρονικό διάστημα 12 μηνών από την πλήρη ανάπτυξή του, αναμένεται ένα ποσοστό της τάξης του 60% της συνολικής παραγωγής απορριμμάτων να εκτρέπεται από το «ρεύμα» των σύμμεικτων απορριμμάτων.



2ο: Κομποστοποίηση - διαλογή -  διαχωρισμός


Στόχος: Μείωση των απορριμμάτων έως και 95% συνολικά

Χαρακτηριστικά:

Μικρές αποκεντρωμένες μονάδες απλού εξοπλισμού, σε επίπεδο διαχειριστικής ενότητας. Έτσι, καθώς προοδευτικά θα αυξάνεται το ποσοστό της ανακύκλωσης με ΔσΠ, θα μειώνεται η ροή των σύμμεικτων. Επισημαίνεται ότι ο διαχωρισμός των σύμμεικτων έχει υψηλότερο κόστος εγκατάστασης και λειτουργίας και τα υλικά που παράγονται είναι υποβαθμισμένα σε σχέση με αυτά που έχουν προδιαλεχθεί, ιδιαίτερα όταν έχει προηγηθεί έντονο πρεσάρισμα σε Σταθμούς Μεταφόρτωσης που (και) για τον λόγο αυτό πρέπει να αποφεύγονται. Ειδικά το παραγόμενο κόμποστ από σύμμεικτα είναι επιμολυσμένο και εμπλουτισμένο με χημικές ουσίες με αποτέλεσμα και το παραγόμενο βιοαέριο να επιβαρύνεται με ανεπιθύμητες ενώσεις.

Δραστηριότητες στους χώρους Αποκεντρωμένης Ολοκληρωμένης Εγκατάστασης Διαχείρισης Απορριμμάτων (ΑΟΕΔΑ)

Ο σκοπός των δραστηριοτήτων σε αυτό το επίπεδο είναι:
·         να συνεχίσει την ανάκτηση ανακυκλώσιμων και οργανικών υλικών από το «ρεύμα» των σύμμεικτων απορριμμάτων (το 40%), που μεταφέρονται με το περιεχόμενο των αντίστοιχων κάδων
·         να κάνει την κομποστοποίηση των προδιαλεγμένων οργανικών υλικών (από τους αντίστοιχους κάδους), καθώς και των πράσινων των δήμων. Να συσκευάσει και διαθέσει το παραγόμενο κομπόστ
·         να μετατρέψει τα οργανικά που ξεδιαλέγονται στην ΑΟΕΔΑ σε υλικό επικάλυψης του ΧΥΤΑ ή αποκατάστασης λατομείων
·         να διαχωρίσει (όπου χρειάζεται), ταξινομήσει, αποθηκεύσει και διαθέσει στο εμπόριο τα υλικά ανακύκλωσης, που συγκεντρώνονται από τους υπόλοιπους κάδους της ανακύκλωσης και από τα «πράσινα σημεία»
·         να ταξινομήσει, αποθηκεύσει και διαθέσει στο εμπόριο τα υλικά ανακύκλωσης, που συγκεντρώνονται από τους υπόλοιπους κάδους της ανακύκλωσης και από τα «πράσινα σημεία»
·         να αξιοποιήσει το τμήμα των αδρανών υλικών, που έχουν «παρεισρεύσει» στο σύστημα
·         να επιδιορθώσει, να ανακατασκευάσει και να διαθέσει χρήσιμο εξοπλισμό, όπως έπιπλα, ηλεκτρικές συσκευές, ανταλλακτικά κλπ.

Στο τέλος του κύκλου αυτού παραμένει ένα μικρό υπόλειμμα, με χαρακτηριστικά αδρανούς υλικού, προς ταφή σε ΧΥΤΥ. 

Τι χρειάζεται και τι περιλαμβάνει μια ΑΕΟΔΑ

·         το χώρο για την ανάπτυξη της εγκατάστασης. Ανάλογα με τις ποσότητες των διαχειριζόμενων υλικών, άρα και με το μέγεθος της εγκατάστασης, αρκεί μια έκταση της τάξης των 10 - 20 στρεμμάτων. Τέτοιους χώρους έχουν στη διάθεσή τους οι δήμοι ή μπορούν εύκολα να βρεθούν.
·         ένα στεγασμένο χώρο επεξεργασίας σύμμεικτων απορριμμάτων όπου η βασική ροή των απορριμμάτων είναι: από τη ράμπα εκφόρτωσης και τη χοάνη υποδοχής, σε ταινιόδρομο διαλογής ανακυκλώσιμων (και μη) υλικών και τελική κατάληξη σε χοάνη υποδοχής των βιοαποδομήσιμων, δηλαδή χαρτιού και οργανικών, που διαχωρίζονται σε αυτήν τη διαδικασία.
·         Σε κατάλληλα σημεία της διάταξης παρεμβάλλεται  μαγνητικός διαχωριστής για την απομάκρυνση των μικρού μεγέθους σιδηρούχων υλικών και μηχανικό κόσκινο για την αφαίρεση, κυρίως, θρυμμάτων γυαλιού και αδρανών υλικών.
·         ένα χώρο (κατά προτίμηση γειτονικό) για τη δραστηριότητα της κομποστοποίησης, με αερόβια διαδικασία είτε σε σειράδια, είτε με χρήση κλειστών κομποστοποιητών. Στη διαδικασία αυτή οδηγούνται τα προδιαλεγμένα στους κάδους οργανικά,  τα πράσινα και τα ξύλα (π.χ. έπιπλα κλπ) μετά από λειοτεμαχισμό και ένα μέρος του ανακυκλωμένου χαρτιού, για τον έλεγχο της υγρασίας του κομπόστ. Σε κλειστό κομποστοποιητή οδηγούνται τα διαχωρισμένα από τα σύμμεικτα οργανικά για την παραγωγή κόμποστ κακής ποιότητας που χρησιμοποιείται ως υλικό επικάλυψης του ΧΥΤΥ.
·         το μηχανικό εξοπλισμό της διαδικασίας κομποστοποίησης, δηλαδή: ένα λειοτεμαχιστή πράσινων, ένα μικρό φορτωτή (τύπου bob cat) για την ανάδευση των οργανικών (στην περίπτωση της διαδικασίας ανοιχτού τύπου) ή για την τροφοδοσία των μηχανικών κομποστοποιητών (στην περίπτωση της διαδικασίας κλειστού τύπου), μηχανικούς κομποστοποιητές (αν γίνει η επιλογή αυτής της διαδικασίας), ένα απλό μηχανικό κόσκινο για την απομάκρυνση πιθανών προσμίξεων από το κομπόστ, ένα μικρό συσκευαστήριο σάκων.
·         συμβατικό σπαστήρα αδρανών για την μετατροπή σε αμμοχάλικο των αδρανών που διαχωρίζονται.
·         στεγασμένο χώρο (ΚΔΑΥ) για τη συγκέντρωση, διαχωρισμό, συσκευασία και διάθεση των ανακυκλώσιμων υλικών, όχημα μεταφόρτωσης (τύπου κλαρκ), ζυγιστήριο υλικών, δεματοποιητής. Πιθανή η χρήση ταινιοδρόμου (αν έχουμε μικτή συλλογή ορισμένων ανακυκλώσιμων), μιας πρέσας συμπίεσης χαρτιού και μεταλλικών συσκευασιών και ενός τριβείου γυαλιού για τη μετατροπή του σε πυριτική άμμο.
·         στεγασμένο χώρο για ένα εργαστήριο ανάκτησης ανταλλακτικών, επισκευής-ανακατασκευής υλικών και διάθεσης. 

Στα όρια της ΑΟΕΔΑ θα μπορούσε να λειτουργήσει και εγκατάσταση επεξεργασίας αδρανών και υλικών κατεδάφισης, εφόσον το επιτρέπει ο διαθέσιμος χώρος. Σε διαφορετική περίπτωση θα αποτελεί μια ανεξάρτητη εγκατάσταση.

Επιπλέον δράσεις, που προτείνεται να διερευνηθούν ως προς τη βιωσιμότητα τους, μπορεί να αφορούν:

·         παραγωγή πελετών με μια απλή εγκατάσταση κλαδοθρυμματιστή – ξηραντηρίου -  πελετοποιητή.
·         μονάδα ενεργειακής αξιοποίησης βιοαερίου από προδιαλεγμένα (καθαρά) οργανικά, ιδιαίτερα εφόσον εκτός από τα αστικά μπορούν να υποδέχονται και αγροτικά, κτηνοτροφικά, ιλύες των βιολογικών αστικών λυμάτων (εφόσον δεν επιμολύνονται από βιομηχανικά)



3ο: Υγειονομική Ταφή Υπολείμματος (ΧΥΤΥ)


Στόχος: Ελαχιστοποίηση  υπολείμματος προς ταφή στο 5%

Χαρακτηριστικά:

·         Το τελευταίο στάδιο  της αποκεντρωμένης διαχείρισης αφορά στο χώρο υγειονομικής ταφής του υπολείμματος της διαδικασίας. Για το σκοπό αυτό μπορούν να χρησιμοποιηθούν οι υπάρχοντες ενεργοί ΧΥΤΑ.
·         Στις διαχειριστικές ενότητες που δεν υπάρχουν ή έχουν κορεστεί οι υπάρχοντες ΧΥΤΑ, θα χρειαστεί η δημιουργία νέων ΧΥΤΥ. Επειδή αυτή η διαδικασία αποτελεί, μάλλον, το πιο χρονοβόρο τμήμα, για μια μεταβατική περίοδο κάποιες ενότητες θα πρέπει να εξυπηρετηθούν από γειτονικούς ΧΥΤΑ/ΧΥΤΥ. 

Στην συνέχεια παρουσιάζεται η ανάλυση της προτεινόμενης λύσης, ενδεικτικά για την 1η διαχειριστική ενότητα και ακολουθεί η συνοπτική παρουσίαση για τις υπόλοιπες Δ.Ε. της περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας.


Ανάλυση του προγράμματος αποκεντρωμένης διαχείρισης  απορριμμάτων
στην 1η ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ ΣΤΕΡΕΑΣ ΕΛΛΑΔΑΣ


Α. ΠΟΣΟΤΗΤΕΣ ΚΑΙ ΣΥΝΘΕΣΗ ΑΠΟΡΡΙΜΜΑΤΩΝ

Σύμφωνα με τα στοιχεία της μελέτης του υφιστάμενου ΠΕΣΔΑ η ετήσια πρόβλεψη της παραγωγής απορριμμάτων για το έτος 2012 ανέρχεται σε 496 κιλά ανά κάτοικο. Παρά το γεγονός ότι πρόσφατα στοιχεία δείχνουν ότι η παραγωγή των απορριμμάτων έχει μειωθεί σημαντικά λόγω της γενικής μείωσης της κατανάλωσης, ωστόσο κάνουμε την παραδοχή ετήσιας παραγωγής απορριμμάτων 500 κιλών ανά κάτοικο για λόγους ασφαλείας. Τα αποτελέσματα του μόνιμου πληθυσμού 2011 φαίνονται στον ακόλουθο πίνακα:

Διοικητική διαίρεση
Σύνολο
Πυκνότητα μόνιμου πληθυσμού     ανά τετρ. χιλιόμετρο
Δήμος Λεβαδέων
31.230
45,00
Δήμος Διστόμου - Αράχοβας - Αντίκυρας
8.200
27,89
Δήμος Ορχομενού
11.570
41,95
Σύνολο
51.000


Η 1η Δ.Ε. με  πληθυσμό 51.000 έχει ετήσια παραγωγή απορριμμάτων (ΑΣΑ) 25.500 τόνους. Στην ποσότητα αυτή το κλάσμα των οργανικών είναι της τάξης των 14.000 τόνων/έτος (55%), το κλάσμα των ανακυκλώσιμων είναι της τάξης των 10.000 τόνων/έτος (40%) και τα λοιπά της τάξης των 1.300 τόνων/έτος (5%), όπως αποτυπώνεται στον πίνακα που ακολουθεί:

Παραγωγή και σύνθεση αστικών απορριμμάτων ανά Δήμο

Δήμος
πληθυσμός
ετήσια παραγωγή ΑΣΑ           (τόνοι)
ποιοτική σύνθεση ΑΣΑ
οργανικά
ανακυκλώσιμα
λοιπά
Δήμος Λεβαδέων
31.230
15.615
8.588,25
6.246
780,75
Δήμος Διστόμου - Αράχοβας - Αντίκυρας
8.200
4.100
2.255
1.640
205
Δήμος Ορχομενού
11.570
5.785
3.181,75
2.314
289,25
Σύνολο
51.000
25.500
14.025
10.200
1.275

Συνολικά από τους 10.000 τόνους των ανακυκλώσιμων υλικών:
·         οι  5.500 τόνοι αντιστοιχούν σε υλικά συσκευασίας 
·         οι  4.500 αφορούν έντυπο χαρτί για το οποίο δεν καταβάλλεται επιδότηση από την Ε.Ε.Α.Α. στο ΚΔΑΥ

Οι ποσότητες των ανακυκλώσιμων υλικών (η % σύνθεση δίνεται με βάση τα στοιχεία από τη λειτουργία των υφιστάμενων Κ.Δ.Α.Υ.) είναι οι ακόλουθες:

ΥΛΙΚΟ
%
ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΙΜΑ (σε τόνους)
Πλαστικό
23
2.350
Αλουμίνιο
1,5
153
Σιδηρούχα
6
612
Γυαλί
2,5
255
Χαρτί έντυπο
45
4.600
Χαρτί-χαρτόνι συσκευασίας
22
2.250
ΣΥΝΟΛΟ
100
10.200












Β. ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΤΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ

1ο επίπεδο: Διαλογή στην πηγή

Η διαλογή στην πηγή μπορεί να ξεκινήσει άμεσα, εξασφαλίζει το χαμηλότερο λειτουργικό κόστος, το μεγαλύτερο περιβαλλοντικό κέρδος και τις περισσότερες θέσεις εργασίας. Πλάι στον πράσινο (σύμμεικτα) και τον μπλε κάδο (πλαστικό, μέταλλο, γυαλί), αναπτύσσονται δύο νέοι κάδοι χαρτιού (κίτρινος) και οργανικών (καφέ) σε αναλογία 1 κάδος ανά 70 κατοίκους. Το πράσινο σημείο δημιουργείται σε υφιστάμενους χώρους κατά προτίμηση μέσα ή κοντά στον οικιστικό ιστό. Απαιτείται σήμανση, εξοπλισμός και χώρος για ένα εργαστήριο ανάκτησης ανταλλακτικών, επισκευής-ανακατασκευής υλικών και διάθεσης. 

Σκοπός του σταδίου αυτού είναι τελικά να ανακτήσει το 60% των παραγομένων απορριμμάτων δηλαδή 15.300 τον/έτος.  Υποθέτουμε ποσοστό ανάκτησης 60% στους ειδικούς κάδους όπου το 30% δηλ. 7.650 τον/έτος αφορά ανακυκλώσιμα συσκευασιών και χαρτί (ανάκτηση κατά 75% επί των ανακυκλώσιμων υλικών) και το 30% δηλ. 7.650 τον/έτος οργανικά υλικά.

2ο επίπεδο: Αποκεντρωμένη Ολοκληρωμένη Εγκατάσταση Διαχείρισης Απορριμμάτων

Ο ποσοτικός στόχος σε αυτό το επίπεδο είναι η ανάκτηση συνολικά του 95% των απορριμμάτων με δραστηριότητες που στοχεύουν στην ανάκτηση ανακυκλώσιμων και οργανικών υλικών από το «ρεύμα» των σύμμεικτων απορριμμάτων (το 40%), που μεταφέρονται με το περιεχόμενο των αντίστοιχων κάδων.
Η εγκατάσταση περιλαμβάνει :
·         ένα στεγασμένο χώρο επεξεργασίας σύμμεικτων απορριμμάτων
·         ένα χώρο κομποστοποίησης, με αερόβια διαδικασία είτε σε σειράδια, είτε με χρήση κλειστών κομποστοποιητών
·         συμβατικό σπαστήρα αδρανών για την μετατροπή σε αμμοχάλικο των αδρανών που διαχωρίζονται.
·         στεγασμένο χώρο (ΚΔΑΥ) για τη συγκέντρωση, διαχωρισμό, συσκευασία και διάθεση των ανακυκλώσιμων υλικών
Στα όρια της ΑΟΕΔΑ μπορεί να λειτουργήσει και εγκατάσταση επεξεργασίας αδρανών και υλικών κατεδάφισης, ή θα αποτελεί μια ανεξάρτητη εγκατάσταση.

3ο επίπεδο: Υγειονομική ταφή

Στο τέλος του προηγούμενου κύκλου παραμένει ένα μικρό υπόλειμμα, με χαρακτηριστικά αδρανούς υλικού προς ταφή στον υφιστάμενο ΧΥΤΑ Λιβαδειάς με χρηματοδότηση της λειτουργικής βελτίωσης του.

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ

Γ. 1. ΕΣΟΔΑ

1. Εξοικονόμηση τέλους υγειονομικής ταφής
Εάν όλα τα απορρίμματα οδηγηθούν στον υφιστάμενο ΧΥΤΑ το τέλος διάθεσης ανέρχεται σε 25.500 Χ 30 ευρώ/τόνο = 765.000 ευρώ.  Εάν ανακτηθεί το 95% εξοικονομούνται 727.000 ευρώ. Εάν ανακτηθεί το 60% εξοικονομούνται 459.000 ευρώ.

2. Επιδότηση από ΣΣΕΔ – ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗ (Ε.Ε.Α.Α.)
Στην υψηλότερη κλίμακα απόδοσης η προβλεπόμενη οικονομική ενίσχυση των ΟΤΑ είναι 70 ευρώ/τόνο δηλ. 7.650 τόνοι/έτος Χ 70 ευρώ/τόνο = 535.500 ευρώ ανά έτος, στο πρώτο στάδιο. Εάν ανακτηθούν  10.000 τόνοι τότε η επιδότηση θα ανέρχεται σε 700.000 ευρώ ανά έτος

3. Πώληση των υλικών και επιδότηση της Ελληνικής Εταιρείας Ανάκτησης Ανακύκλωσης (Ε.Ε.Α.Α.) στα  Κέντρα Διαλογής Ανακύκλωσης Υλικών (ΚΔΑΥ)
Και με βάση την τρέχουσα εκτίμηση για την επιδότηση της Ε.Ε.Α.Α. στα ΚΔΑΥ (τιμές από την ιστοσελίδα της Ε.Ε.Α.Α.  για βιομηχανικούς πελάτες που ισχύουν αναλογικά και για τα ΚΔΑΥ) και τις τιμές των υλικών /τόνο που λαμβάνουν τα ΚΔΑΥ από την πώληση των υλικών σε βιομηχανίες, το ετήσιο έσοδο θα ανέρχεται, αντίστοιχα, σε 780.000 και 1.000.000 ευρώ.

Στοιχεία ετήσιων εσόδων από τα ανακυκλώσιμα υλικά
ΥΛΙΚΟ
%
ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΙΜΑ
(σε τόνους)
ΤΙΜΗ πώλησης/ τόνο
Επιδότηση της Ε.Ε.Α.Α. σε ΚΔΑΥ
Σύνολο
Πλαστικό
23
2.350
50
80
305.500
Αλουμίνιο
1,5
153
1.000
-
153.000
Σιδηρούχα
6
612
220
10
140.760
Γυαλί
2,5
255
0
60
15.300
Χαρτί έντυπο
45
4.600
60
-
276.000
Χαρτί - χαρτόνι συσκευασίας
22
2.250
60
7
150.750
ΣΥΝΟΛΟ
100
10.200


1.041.310



4. Άλλα έσοδα: έσοδα που μπορούν να προκύψουν με περαιτέρω δράσεις αφορούν:
·      στη δυνατότητα παραγωγής πελετών με μια απλή εγκατάσταση κλαδοθρυμματιστή- ξηραντηρίου- πελετοποιητή.
·      στην χρησιμοποίηση  των αδρανών ως υλικών οδοστρωσίας,
·      στη διάθεση του παραγόμενου εδαφοβελτιωτικού
·      στην εξοικονόμηση δαπανών υλικού επικάλυψης ΧΥΤΥ,
·      στη διερεύνηση βιωσιμότητας μονάδας ενεργειακής αξιοποίησης βιοαερίου από προδιαλεγμένα (καθαρά) οργανικά ιδιαίτερα αφού εκτός από τα αστικά μπορούν να υποδέχονται και αγροτικά, κτηνοτροφικά, ιλύς των βιολογικών αστικών λυμάτων (εφόσον δεν επιμολύνεται από βιομηχανικά)

Ενδεικτική εκτίμηση ετήσιων εσόδων: 70.000 ευρώ.

Με βάση τα παραπάνω τα δυνητικά ετήσια έσοδα από την ανακύκλωση εκτιμώνται:


Ποσοστό ανάκτησης
Πηγή εσόδων
Σύνολο
1.εξοικονόμηση
της διάθεσης στον ΧΥΤΥ
2.επιδότηση της Ε.Ε.Α.Α. στους δήμους
3.επιδότηση της ΕΕΑΑ στα  ΚΔΑΥ και την πώληση των υλικών
4. άλλες δράσεις
(πελέτες, βιοαέριο, αδρανή, κόμποστ)

Ανάκτηση 60%         με διαλογή στην πηγή
459.000
535.000
780.000
70.000
1.844.000
Ανάκτηση 95%
με διαλογή στην πηγή και μηχανική διαλογή
727.000
700.000
1.000.000
70.000
2.497.000



Στην πλήρη ανάπτυξή του το σύστημα θα μπορεί να παράγει έσοδα της τάξης των 2,5 εκατ. ευρώ και μάλιστα χωρίς να έχουν υπολογισθεί με ακρίβεια οι δυνατότητες παραγωγής εσόδων από την κατηγορία: 4.άλλες δράσεις

Γ.2. ΚΟΣΤΟΣ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ

Πίνακας:  Κόστος κατασκευής – συμπλήρωσης υποδομών
Είδος δραστηριότητας
Τρόπος υπολογισμού/ παραδοχές
Ετήσιο κόστος
(ευρώ)
Πηγή χρηματ/σης
ενημερωτικό υλικό, δράσεις ενημέρωσης - επίδειξης
10.000 ευρώ ανά Δήμο
30.000

ΣΣΕΔ - ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗ (Ε.Ε.Α.Α.)

προμήθεια  ή κατασκευή οικιακών & μηχ/κών κομπ/τών
1.500 τμχ. Χ 100 ευρώ/τμχ
150.000
Δήμος/ΦοΔΣΑ ή ΕΣΠΑ
προμήθεια κάδων
Αναπτύσσοντας τους κάδους χαρτιού (κίτρινος) και οργανικών (καφέ), σε αναλογία 1 κάδος ανά 70 κατοίκους, απαιτούνται 1.500 (750+750) κάδοι των 1.100 λίτρων. Παράλληλα απαιτούνται συνολικά 750 κάδοι μπλε.
 συνολικό κόστος: 200 ευρώ/ κάδο Χ 1500 κάδοι =                                 

300.000

Ίδιοι πόροι - ΕΣΠΑ - ΣΣΕΔ ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗ (Ε.Ε.Α.Α.)

προμήθεια νέων απορριμματοφόρων

Για την αποκομιδή των 1.500 κάδων χρειάζονται, περίπου, 4 βάρδιες/ημέρα, δεδομένου ότι  αποκομιδή θα γίνεται κατά μέσο όρο:
·      για τα οργανικά 3 φορές /εβδομ.
·      για χαρτί-χαρτόνι 1 φορά/ εβδομ.
·      για γυαλί-αλουμίνιο-μέταλλα-πλαστικό 1 φορά/ εβδομ .
Χωρίς να συνυπολογισθεί η μείωση του αριθμού και της συχνότητας συλλογής  των πράσινων κάδων, εκτιμάται ότι θα χρειασθούν 4 νέα απορριμματοφόρα
4 οχήματα Χ 120.000 ευρώ /όχ.=

480.000
Ίδιοι πόροι - ΕΣΠΑ - ΣΣΕΔ ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗ (Ε.Ε.Α.Α.)

Δημιουργία  3 πράσινων σημείων

Η βελτίωση των κτιριακών εγκαταστάσεων και η σήμανση εκτιμώνται σε 20.000 ευρώ ανά κέντρο. Ο απαιτούμενος εξοπλισμός αφορά ενδεικτικά πρέσες χαρτιού & αλουμινίου, κοντέινερ,  κλαρκ και εκτιμάται σε 100.000 ευρώ/κέντρο.
360.000

Δήμος/ ΦοΔΣΑ ή ΕΣΠΑ
Κατασκευή ΑΟΕΔΑ
Μελέτη
παραχώρηση χώρου (αν δεν υπάρχει) – χωματουργικά – διαμόρφωση
κατασκευή - επισκευή στεγασμένων χώρων ή υποστέγων,
μηχανολογικός εξοπλισμός
1.200.000
ΕΣΠΑ
Κατασκευή χώρου επεξεργ. αδρανών
Προμήθεια και εγκατάσταση μηχανολογικού εξοπλισμού

280.000

Σύνολο

2.800.000



Γ. 3. ΚΟΣΤΟΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΚΑΙ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ

Αναφέρεται σε:
·         συμπληρωματικό ενημερωτικό υλικό, δράσεις ενημέρωσης - επίδειξης
·         συμπληρωματική προμήθεια εξοπλισμού (π.χ. οικιακοί κομποστοποιητές)
·         συντήρηση κάδων
·         συντήρηση απορριμματοφόρων και μηχανολογικού εξοπλισμού
·         λειτουργικά κόστη εγκατάστασης
·         κόστος αποκομιδής - μεταφορών 
·         εργατικό κόστος
·         κόστος μεταφοράς υπολείμματος (η πλέον συμφέρουσα θέση της ΑΟΕΔΑ είναι σε χώρο όμορο του ΧΥΤΥ, αλλιώς το κόστος μεταφοράς του υπολείμματος των θα είναι ανάλογο της απόστασης)

Αναλυτικά στον ακόλουθο πίνακα υπολογισμού του κόστους λειτουργίας :

Είδος
Τρόπος υπολογισμού/ παραδοχές
Ετήσιο κόστος
(τιμή μονάδας Χ πλήθος)
Θέσεις εργασίας
Προσωπικό

 532.000

Προσωπικό αποκομιδής
4 επιπλέον οχήματα Χ 3,5 άτομα / βάρδια = 14
18.000/άτομο ετησίως Χ 14= 252.000
14
Προσωπικό πράσινου κέντρου
1,5 άτομο/βάρδια Χ 2 βάρδιες/ημ. Χ 3 κέντρα = 9
18.000/άτομο ετησίως Χ 9 = 162.000
9
Μέσα προστασίας
10.000 /έτος
 10.000

Διοικητικό προσωπικό
2 πλήρεις θέσεις εργασίας
18.000 Χ 2 = 36.000
2
Προσωπικό λειτουργίας ΑΟΕΔΑ- επεξεργασίας – αδρανών
4 άτομα Χ 1 βάρδια /ημέρα
18000 Χ  4= 72.000
4
Έμμεσες θέσεις εργασίας
3 έμμεσες θέσεις εργασίας σε συντηρήσεις, καμπάνια
-
3
Λοιπές λειτουργικές δαπάνες

168.000

Αντικαταστάσεις- συντηρήσεις κάδων
8% ανά έτος δηλαδή 120 κάδοι
120 Χ 200 = 24.000

Καύσιμα
4 οχήματα Χ 9.000 ευρώ ανά όχημα και έτος
36.000

Συντηρήσεις οχημάτων
4 οχήματα Χ 7000 ευρώ ανά όχημα και έτος
28.000

Συντηρήσεις εξοπλισμού ΑΟΕΔΑ

40.000

Συντηρήσεις εξοπλισμού χώρου επεξερ.αδρανών

40.000

Μεταφορά υπολείμματος
Μηδαμινό εφόσον είναι όμορο στο ΧΥΤΥ
-


Γενικό σύνολο
Προσωπικό και λοιπές δαπάνες λειτουργίας
700.000

Δεν υπάρχουν σχόλια: